KREATIVITI TAYLOR
Calvin W. Taylor ialah seorang ahli psikologi yang
memperkatakan tentang tidak semua manusia dilahirkan dan dikurniakan dengan
bakat yang sama. Beliau percaya bahawa perkembangan bakat seseorang terlalu
berkait rapat dengan cara bagaimana seorang pendidik berupaya merangsang
pemikiran seorang pelajar. Di dalam teorinya “Multiple Creative Talent”, beliau
menjelaskan bahawa pembentukkan bakat perlulah bersesuaian dengan aktiviti
pembelajaran yang dijalankan di dalam kelas.
Dalam teorinya Taylor telah menyarankan lima jenis
kreativiti bagi menunjukkan tahap perbezaan proses kreativiti yang berlaku pada
seorang individu dengan individu yang lain. Jenis-jenis kreativiti berkenaan
adalah:
(a) Kreativiti Bersifat Ekspresif
Kreativiti yang bersifat ekpresif selalunya berlaku secara
rawak dan bebas. Ia boleh dilihat melalui lukisan-lukisan yang dihasilkan oleh
kanak-kanak yang melukis secara sepontan. Kebanyakan lukisan yang dihasikan
oleh kanak-kanak pada peringkat ini adalah secara bebas. Hasil lukisan itu juga
mengikut kemampuan bersesuaian dengan usia dan perkembangan keadaan fizikal
mereka yang belum stabil. Pada peringkat ini hasil lukisannya adalah dalam
bentuk contengan dan penggunaan garisan yang tidak terkawal. Kreativiti
bersifat ekpresif ini adalah bersifat bebas, kemahiran, keaslian dan kualiti
tidak dianggap penting oleh pelajar semasa proses menghasilkan karya.
(b) Kreativiti melalui Penghasilan/Teknikal
Kreativiti melalui proses penghasilan adalah merujuk kepada
kecekapan dan keupayaan seseorang pelajar dalam menghasilkan karya. Dalam
peringkat ini pendidik perlulah membantu pelajar bagi tujuan menambahbaikan
kemahiran yang sedia pada mereka kepada satu kaedah yang lebih sistematik dan
terancang dengan sempurna. Ketika ini peranan pendidik sangat penting kerana
pelajar memerlukan bimbingan bagi mengenal pasti kaedah dan pendekatan yang
sempurna dan sesuai dalam proses menghasilkan karya yang baik.
(c) Kreativiti Bersifat Inventif
Kreativiti bersifat inventif adalah merujuk kepada keupayaan
individu mencipta benda atau objek baru melalui proses ekprimentasi. Pada
peringkat ini penekanan utama adalah faktor-faktor penemuan dan penciptaan yang
baru. Ia juga melibatkan percubaan demi percubaan bagi menghasilkan satu teori,
formula dan kesimpulan terhadap eksprimen yang telah dijalankan oleh individu
tersebut. Peranan pendidik pada peringkat ini adalah memberikan galakkan dan
sokongan agar pelajar tidak mudah putus asa.
(d) Kreativiti Bersifat Inovatif
Kreativiti bersifat inovatif pula adalah peringkat yang
melibatkan pengubahsuaian kepada konsep-konsep asas yang sedia ada kepada idea
yang baru. Pada peringkat ini pelajar mula melakukan pengubahsuaian dan
pembaharuan melalui gaya dan teknik mereka sendiri. Pendidik boleh membantu dan
membimbing pelajar untuk mengenalpasti kaedah perlaksanaan yang betul. Di
samping itu juga pelajar telah mula bertindak luar dari kaedah konvensional dan
menghasilkan kaedah alternatif bagi setiap perancangan yang dibuat oleh mereka.
(e) Kreativiti Bersifat Imaginatif
Kreativiti bersifat imaginatif merupakan kreativiti yang
paling tinggi kedudukannya. Pada peringkat ini prinsip-prinsip formal seni
diterjermahkan di dalam bentuk abstrak dan dipermudahkan. Contohnya, imej
figura manusia digambarkan tanpa memberikan perhatian serta penekanan kepada
bentuk asas atau bentuk formal figura tersebut.
KAEDAH MENGALAKKAN KREATIVITI
Bagi menggalakkan dan merangsang pemikiran kreatif di
kalangan para pelajar, terdapat beberapa kaedah telah dikenalpasti. Di antara
kaedah-kaedah tersebut adalah seperti dijelaskan di bawah:
Kaedah Sumbangsaran
Kaedah ini adalah salah satu kaedah yang dikenalpasti boleh
membantu meningkatkan kreativiti seseorang pelajar dalam penghasilan karya
secara menyeluruh. Faktor asas kepada sumbangsaran ialah mengasingkan proses
penghasilan idea daripada proses menilai. Aktiviti sumbangsaran adalah perlu
difokuskan kepada kuantiti idea dan saranan yang disampaikan melalui interaksi
sesama pelajar.
Guru perlu bijak apabila menggunakan kaedah sumbangsaran
ini, agar proses penjanaan idea serta perkembangannya dan juga proses
penyelesaian masalah yang dikemukakan oleh pelajar tidak akan terbantut.
Kadang-kadang penyelesaian yang diberikan mungkin tidak relevan dan tidak
logik. Proses menilai, perbincangan dan kritikan perlu dikemudiankan agar
proses sumbangsaran ini dapat berjalan dengan lancar. Kecenderungan untuk
menilai samada saranan tersebut sesuai ataupun tidak, ianya sedikit sebanyak
akan mengganggu keseluruhan proses tersebut.
No comments:
Post a Comment